vrijdag 11 maart 2016

Slaapzakjes voor klein en een beetje groter.


Collega en vriendin M is bijna uitgerekend van haar eerste kindje. M. is ook bevangen door het naaivirus en samen planden we een naai-middag. Fien vermaakte zich bij oma C. en wij gingen van start.

Al eerder bestelden we (na veel wikken en wegen want alle stofjes zijn leuk) katoen van Soft Cactus om een Lua slaapzak te maken. Het patroon is van StraightGrain en kochten we hier.
We bereidden ons goed voor: er was al gewassen, geraderd en geknipt.




Wat een schattig klein maatje heeft de slaapzak van M.! Voor onze peuter Fien maakte ik de variant van 1,5/2 jaar voor deze zomer. Een stukje minder schattig maar nog steeds heel leuk vind ik.


Om eerlijk te zijn onderschatten we het patroon een beetje. Oeps... Wij dachten dat de blinde rits een uitdaging zou zijn maar dat bleek een eitje vergeleken bij de gebogen paspel! Het viel niet mee om deze zonder plooitjes of bobbels vast te stikken. (Een volgend exemplaar krijgt wat mij betreft een rechte paspel... )
 


Ik gaf een kleine eigen draai aan het patroon. Ik wilde namelijk graag meer zien van de rode bloemetjesstof dan alleen bij de paspel en het labeltje. Ik vond het alleen jammer om de hele binnenkant te voeren met deze stof omdat ik de zalmkleurige joggingstof ook zo mooi vond en bovendien is deze heel lekker zacht. 

Ik knipte daarom een cirkel van stof, streek de randjes naar binnen, streek een laag vlisofix op, plakte de cirkel op de joggingstof en stikte het geheel door. Het zit als een huis. 


De plek van de knopen en de knoopsgaten verstevigden M en ik vooraf met twee laagjes vlieseline. Lekker stevig. Ook maakte ik de knoopsgaten (voor het eerst) met een voerdraad.

Onze middag bleek te kort om de slaapzakken af te maken.  
Dit schattige groene exemplaar had M. twee dagen later al helemaal klaar! 
Ik ben heel benieuwd wat voor een kind er straks uuuuuren slaapt als een roos in deze slaapzak. Nog maar heel even geduld!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten